Ulam dengan Sambal Kelapa



Ulam dengan Sambal Kelapa

Assalamualaikum

Sejak dua menjak aku kembali kepada unsure alami ni , aku mulalah pandai-pandai belajo nak makan ulam-ulaman laa kan. Yer la ibu-ibu , akak-akak sekalian , kononnya nak jadi muda jelita remaja kan , disamping nak jaga maintenance bagai. Bak kata mama , “awak muda-muda ni la dah start makan benda-benda ni , maintain sampai tua esok , ni macam mama dah tua baru nak makan , tu yang semua kena GOLD tu..” hahaha , merujuk kepada susu anlene ye rakan-rakan..

So , aku pun dah pandai le makan ulam-ulaman ni. Tapi MASALAH terbesar aku adalah , aku TAK RETI makan dengan sambal belacan. Series , bukan nak berlagak (since incek hero aku perli aku kata aku mat saleh celup atau melayu tak tulen kan) tapi memang takleh nak makan. Same goes to sambal tempoyak , cencalok , budu dan sebagainya. Sikit tu bolehlah , tapi nak makan as pencicah memang tak leh gi.

Jadi , mama yang baik hati lagi mulia suggest untuk di makan bersama sambal kelapa. Jadi , anaknya pun belajo ler cara-cara membuatnya. Esok senang , nanti incek hero makan sambal belacan aku leh gak makan sambal kelapa kan kan? Jadi , ni resipinya. Selamat mencuba.

Bahan-bahan:

Ulam-ulaman (pegaga , ulam raja , daun selom , dan sebagainya)

Kelapa parut

Bawang besar/bawang merah (sikit je)

Ikan bilis/udang kering

Cili merah (ikut citarasa nak pedas)

Garam/Gula (secukup rasa)

Alatan :

Lesung batu (tradisional lah sikit kan)

Cara-caranya:

1. Tumbukkan cili merah hingga lumat (make sure potong-potong dulu eh) , pastuh masukkan bawang merah atau bawang besar , tumbuk hingga hancur

2. Kemudian masukkan ikan bilis atau udang kering sebagai perisa , pun tumbuk hingga hancur

3. Setelah agak sebati , masukkan kelapa dan tumbuk-tumbuk sket.

4. Kemudian gaulkan , letak garam dan gula secukup rasa.

5. Sedia dihidang dan dimakan bersama ulam-ulaman.

Tips :

Bagi memastikan ulam-ulam atau jenis sayuran tahan lama , basuh sayur/ulam sebersih-bersihnya , kemudian toskan hingga kering. Pastikan betul-betul kering. Kemudian , masukkan sayur tadi dalam plastic biasa ataupun Tupperware dan masuk dalam peti ais.

InsyaAllah , sayur atau ulam akan tahan lama dan tak lecur. Tapi pastikan sayur atau ulam tu betul-betul kering selepas dittos tau! ;)



No comments: